
Parempoolse tagumise nurga korrastamine 2/2
C-piilar
Järgev operatsioon näis selle nurga taastamise juures kindlasti kõige keerukam. Alumine serv C-piilarist (VW kood 251 809 354) oli rooste poolt praktiliselt täiesti hävitatud, mistõttu uue detaili valmistamisel oli aluseks võtta vaid pildid uuest originaal detailist. Pilte otsides jäi silma, et seda C-piilarit oli täies pikkuses “hea raha” eest võimalik isegi mõnda aega tagasi veel soetada.
Vaadates, kuidas nende busside taastamisel, on päris paljud pidanud kokku puutuma selle keerulise detaili käsitööna valmistamisega, siis natuke paneb isegi imestama, et järeltoodetud remontpaneeli pole täna veel turule tekkinud.
Kokkuvõttes, peale 14 tundi tööd selle tükiga, võis tulemusega jääda päris rahule.
Uksesiin
Kui C-piilar oli nüüd tagasi saanud oma algse kuju, oli paras aeg taastada ka lahkunud osa uksesiinist (VW kood 251 801 622 B). C-piilar oli mädanema hakates arusaadavalt võtnud ka ampsu uksesiinist kaasa või oli siis vastupidi… Igal juhul kõik said lõpuks ravi, mida nad vajasid.
Nurgapaneeli ja õhusuunaja liide
Peale korraliku mäsu sillakinnituse, C-piilari ja uksesiini juures, otsustasin järgmiseks võtta ette midagi kergemat. Nurgapaneeli juures oli esimesena vaja paika panna vahetükk (VW kood 251 813 262) mis läheb paneeli alumise serva ja õhusunnaja kasti vahele. Peale seda sain paika keevitada nurgapaneelile alumise paneeli (VW kood 251 813 358 R).
Mõlemad detailid olid mul ostetud uued JP Group-i kirjadega tükid. Sobivuse osas võiks öelda, et vahetüki (JP Group kood 1180650680) kvaliteet oli väga hea – korralik 1 mm lehtmetallist ja igati õigete mõõtudega tükk. Nurgapaneeli alumine paneel (JP Group kood 1180650580) meenutas tegumoelt tegelikult rohkem Van Wezel-i kirju kandvaid paneele. Painded tundusid küll olevat enam-vähem õiges kohas, kuid paneeli servad vajasid siit-sealt kärpimist, et detail oleks rohkem originaal paneeli moodi.
Küljepaneel
Mingi hetk, tagumise tiiva eemaldamisel, sain aru, et midagi on selle bussi küljepaneeliga (VW kood 251 809 160 B) viltu. Mõlkis see nagu ei ole, aga millegipärast on see hoopis värskema värviga kui ülejäänud buss. Need kahtlused said päris kiiresti ka kinnitust kui leidsin, paneeli seest poolt uurides, mõned väga veidrad augud, mis olid tuimalt kinni pahteldatud. Järgnes päris ränk lihvimine ja tolmutamine – seda pahtli massi oli üle paneeli päris paks kiht kuhjatud.
Kuna oli näha, et mida alla poole liikuda, seda pakemsaks pahtli kiht läheb, siis paneeli alumise serva puhastamisega ei hakanud isegi vaeva nägema. Seda enam, et seal oli olemas ka juba läbiv rooste. Mõitslikum tundus terve see alumine serv välja lõigata ja asendada uue sirge plekiga.
Enne lappisin ära veel mõned augud ning paneelist alles jäävat osa sai ka natuke silutud, et enam poleks vaja sinna nii üüratult pahtlit kuhjata.
Remontpaneelid on toredad asjad kui need on õige kujuga. Kahjuks nende tootjad alati ei arva on VW poolt disainitud kuju on kõige parem, mida võiks järgida. See Van Wezeli paneel (Van Wezel kood 5870142) vajas päris mitmest servast käsitööd. Üks serv on tehtud liiga pikk, teisest oli jällegi materjali puudu..
Järgnes vajaliku tüki välja lõikamine ja painutamine, et luua paneelile puuduolev osa. Seejärel lõikasin maha üleliigse materjali, lisaks tuli voltida ka uus paine, mis sobiks kokku poritiivaga. Lõpuks ootas veel uue detaili liitmine küljepaneeliga.
Poritiib
Viimaseks tegevuseks, siin tagumises parempoolses nurgas, jäi uue poritiiva paigaldamine (VW paneel 251 809 156). Algselt proovisin tellida uut tiiba Eestist. Saadaval näis olevat üsna soodsa hinnaga Van Wezel-i tiib (Van Wezel kood 5870144), kuid tuli välja, et neid tiibasid enam ei toodeta ja tellida ei saa. Alternatiivina leidsin ühest Saksamaa e-poest JP Group kirja kandva tiiva (JP Group kood 1180451180), mis kohale hoides jättis väga korraliku toote mulje. Tiib on tehtud 1 mm plekist, kaetud tugeva läbikeevitatava krundiga ning üldine tegumood meenutas väga VW originaal tükki.
Paraku vajas see tiib auto külge paigaldamiseks ikkagi mõningast modifitseerimist. Paigaldamise seisukohalt, tekkis põhiliselt probleem sillakinnituse kohal oleva liitega. Tiival olev paine oli selles kohas umbes 8 mm nihkes ning tuli uuesti õigesse kohta painutada. Kõige parem oli siin vana tiiva pealt võtta mõõdud, kuhu tuleb vajalik paine siis täpselt ikkagi teha. Teine probleem on puhtsalt visuaalne – tiiva tagumine serv on originaaltükist umbes 4 mm lühem ning seega tekkis korralik asete sisse kerejoontes.
Tehases kasutatava punktkeevitusega läks kindlasti nende tiibade paigaldamine kunagi päris ladusalt. Ise tehes, kasutades tavalist MIG keevitust, oli nende keevituspunktide arv ja sellele järgnev lihvimine, ajaliselt päris tõsine ettevõtmine. Tiiva sobitamine, keevitamine, keevituste viimistlemine ja pindade ettevalmistamine kruntimiseks võttis minul, kui keretöödes algajal, kokku 16 töötundi.
Lisan siia lõppu väikse meenutuse, millest selle tagumise parempoolse nurga korrastamine sai alguse. Tööde loogilise jätkuna võtan järgmiseks ette vasakpoolse nurga. Esmase prognoosi järgi ootavad seal ees üldjoontes samad tööd. Erinevus on küll selles, et uksesiini renoveerimise asemel tuleb valmistada ette pind selleks, et bussi keskmise küljepaneeli juurde asudes, ootab seal päris palju metalli, mis vajab uue vastu vahetamist.
Kasutatud remontpaneelid
Detail | VW paneel | Remontpaneel |
---|---|---|
Nurgapaneeli ja õhusuunaja liide | 251 813 262 | JP Group 1180650680 |
Nurgapaneeli alumine paneel | 251 813 358 R | JP Group 1180650580 |
Küljepaneel | 251 809 160 B | Van Wezel remontpaneel 5870142 |
Poritiib | 251 809 156 | JP Group 1180451180 |