
Parempoolse B-piilari, esitiibade ja põrandaplekkide taastamine
See postitus tuleb peale pikemat pausi, sest millegipärast seadsime enda jaoks eesmärgi lõpetada 2022. aastaga selle roheussi keretööd. See tähendas, et keevitustööd peaksid olema lõpetatud suve lõpuks, et saaksime hiljemalt sügisel bussi toimetada värvija kätte. Etteruttavalt võib öelda, et 2022. aastal seda bussi tõepoolest mingil määral värviti, kuid tehti veel nii mõndagi huvitavat. Kõigest sellest täpsemalt räägime selles ja järgevas postituses.
Parempoolne B-piilar ja küljekarbi sisemine plekk
Parema külje B-piilar nägi sellel bussil tegelikult välja väga lootustandev. Oli küll näha, et päris alumises servas leidub mõngingast roostetamist, kuid suuri auke veel ei paistnud. Kuna ma varasemalt olin teisel küljel sama kohaga juba tegelenud ning näinud, et piilari seest poolt on olukord pigem halvem kui parem, siis otsustasin ikkagi ka siin lõigata asja rohkem lahti.
Peale esialgset vaatlust selgus, et avanenud olukord vajab siiski rohkem harutamist. Jätkasin lõikamist, kuni kõik kahtlane materjal oli eemaldatud ning oli selge, et siin on tarvis valmistada uus küljekarbi sisemise pleki ots ning meisterdada B-piilarile uus sisemise ja välimise pleki alumine ots.
Küljekarbi sisemine plekk
Otsustasin, et ei hakka siin küljekarbi sisemise pleki (VW kood 253 801 252) taastamiseks remontpaneeli ostma ning proovin valmistada ise vajamineva osa. Natuke tekitas kõhklusi asjaolu, et siin on tarvis teha muutuva raadiusega painutamine, kuid täpse šablooni ja rahuliku lähenemisega ei tekkinud siin siiski erilisi probleeme.
Kui juba oli käsil karbi sisemise pleki lappimine, siis otsutasin teha korda veel mõned kehvemad kohad ka karbi keskel.
B-piilar
B-piilari taastamisel otsustasin valmistada sisemise pleki (VW kood 251 809 238 B) parandamiseks ise vajaliku tüki ning välimise pleki (VW kood 251 809 254) asendada uue, AHSchofield-i remontpaneeliga, mida olin kasutanud ka juba vasaku B-piilari juures. Ootuspäraselt oli ka siin vaja remontpaneelile lisada natuke materjali juurde.
Esimesed poritiivad
Mõlemal esimesel poritiival (VW koodid 251 809 243 B ja 251 809 244 B) olid kehvas seisus tagumised otsad, kus poritiib liitub B-piilariga. Bussi soetamisel otsustasin, et esimesi tiibasid ei hakka tervenisti välja vahetama, vaid hangin remontpaneelid ja proovin ära taastada olemasolevad tiivad. Soetatud remontpaneelid on Van Wezel-i toodang (koodid 5870155 ja 5870156), mis kvaliteedi poolest olid rahuldavad toorikud olemasolevate tiibade lappimiseks.
Van Wezeli remontpaneelide probleem seisnes selles, et nende kerejooned ei ühti päris korrektselt B-piilari joontega. Lahenduseks oli poritiiva alumise otsa pikendamine umbes 2..3 mm.
Turvavööde kinnitused
Ei midagi üllatuslikku, ka selle T3 esimesed turvavöö kinnitused olid seisus, mis turvavöö sihtotstarbelisel rakendumisel, oleks võinud tuua kaasa halvad tagajärjed.
Suurt leiutamist siin ei olnud. Vasakule poole sain lõigata sinise doonorbussi küljest vajaliku tüki. Paremale poole läks tarvis veidi rohkem materjali, kuid kuna see masin on nii meeldivalt kandiline, siis enamasti oli siin vaid pleki lõikamise ja keevitamise vaev.
Eesistujate põrandaplekid
Kui turvavöö kinnitus oli vasakul pool olulisemalt paremas seisus, võrreldes teise küljega, siis põrandaplekkidega oli vastupidi. Peale seda, kui olin vasakul pool põrandaplekilt (VW kood 251 801 051 B) kõik pigimati maha nokkinud, sai selgeks, et midagi taastada seal enam pole. Rooste oli plekis nii sügaval sees, et peale liivapritsiga üle käimist poleks seal midagi järgi jäänud. Parempoolses põrandaplekis (VW kood 251 801 052 B) vaatas vastu küll suur auk, aga kahjustused olid lokaalsed ning seetõttu hästi parandatavad.
Vasakpoolse põrandapleki taastamine
Sattusin internetis nägema videot, kus taastati üht T3 bussi ning teemaks oli samuti juhi jalgealuse pleki taastamine. Nagu videotes ikka, käis kõik väga lihtsasti. Meister lõikas paraja tüki lehtmetalli, otsis välja alasi ja haamri, sellele järgnes mõned minutid ahvikiirusel haamerdamist ning juba oligi vajaminev remontpaneel olemas. Sain vajaliku inspiratsiooni ning otsustasin anda endale ka võimaluse. Alternatiivina oleks saanud tellida valmiskujul JP Group-i remontpaneeli (JP Group-i kood 1183100170), mis tookord maksis ligi 200€. Täna peaks leiduma ka soodsamaid alternatiivne.
Remontpaneeli valmistamisele kulus 12 tundi tööd. Sellele läks lisaks 17 tundi kaasuvaid töid, mis olid pindade liivapritsimine, keevitamine, keevituste viimistlemine ja kruntimine. Kui täna tuleks teha valik, kas hoida need 12 tundi remontpaneeli valmistamise pealt kokku, siis ilmselt oleks see mõistlik.
Parempoolse põrandapleki taastamine
Kaassõitja jalgealuse jaoks olin varasemalt lõiganud ühe teise bussi küljest üpris heas seisukorras asendustüki. Siin tundus, et enamus paikasid saan lõigata välja varutud tükist ning ise meisterdamist on vähem.
Astmelauad
Selle bussi astmelauad (VW koodid 251 801 173 ja 251 801 174) on olnud halvas seisus juba pikemat aega. Sellele viitas bussi ostmisel asjaolu, et eelmine omanik nägi vajalikuna olukorda parandada roostevaba pleki ning tõmbeneetidega. Idee poolest see lahendus toimis, kuid visuaalselt oli see kole ja ei vastanud standardile, mille järgi seda kere üritame siin elustada.
Astmelaudade taastamiseks soetasin Serbias, Golas-i tehases valmistatud remonttükid (Kolokkerholm-i koodid 9557323 ja 9557324), mis oma kujult võimaldavad astmelauad taastada nii, et nende välimus jääb originaalilähedane.
Algselt on remontpaneeli sisemine ja välimine osa tehases punktkeevitusega juba liidetud, kuid selleks, et kõik detailid saada rahuldavalt sobima, tuli punktkeevitused puurida läbi ning hiljem detailid uuesti liita. Antud remonttükiga on sama probleem nagu väga paljude järgitoodetud remontpaneelidega. Nimelt on nad kujult millegipärast väiksemad, võrreldes VW originaaldetailidega. Vaatamata mõningale modifitseerimisvajadusele, on antud tükid täitsa arvestatav alternatiiv ja mõistliku pingutusega sobitatavad.
Kasutatud remontpaneelid
Detail | VW paneel | Remontpaneel |
---|---|---|
B-piilari välimine plekk | 251 809 254 | AHSchofield remontpaneel |
Parempoolse esimese poritiiva remontpaneel | 251 809 244 B | Van Wezel 5870156 |
Vasakpoolse esimese poritiiva remontpaneel | 251 809 243 B | Van Wezel 5870155 |
Parempoolse astmelaua remontpaneel | 251 801 174 | Klokkerholm 9557324 |
Vasakpoolse astmelaua remontpaneel | 251 801 173 | Klokkerholm 9557323 |
Kokkuvõte ja järgmised tegevused
Siin postituses välja toodud tegevused toimusid ajavahemikus veebruar 2022 kuni juuli 2022, mille jooksul reaalseid töötunde tegin 162.
Järgmine postitus jääb lõpetama keevitustööde seeriat. Teemaks tuleb aknaraamide, esiuste, tagaluugi, kauba/reisijateruumi põranda ja alumise esivõre pleki taastamine.